Nekklachten

Klachten in de nek

Wat zijn nekklachten?
Nekklachten, of nekpijn, is een van de meest voorkomende klachten aan het bewegingsapparaat. In veel gevallen is er niet een directe oorzaak te achterhalen. Door de juiste behandeling verdwijnt nekpijn bij de meeste mensen na enkele weken. In sommige gevallen houdt de nekpijn langer dan zes maanden aan. Er wordt dan gesproken van chronische nekpijn.

Nekpijn vertaalt zich veelal in een stijf gevoel in de nek. Vaak zorgt het voor uitstraling naar de schouder, arm of het hoofd. Dit met hoofdpijn als gevolg. Soms is het niet meer mogelijk om bepaalde (werk)houdingen aan te nemen doordat de pijn te hevig is.

Oorzaken

Er zijn verschillende oorzaken van nekpijn. Veelal ontstaat het door langdurig een verkeerde houding aan te nemen. Het kan ontstaan door overbelasting of spanning in het dagelijks leven. Nekklachten kunnen ook ontstaan na een harde stoot of val, bijvoorbeeld tijdens het sporten.

De volgende aandoeningen kunnen o.a. veroorzaker zijn van nekpijn:

Whiplash
Dit ontstaat vaak door een harde botsing in de auto of tijdens het uitoefenen van een sport. Het hoofd slaat hard naar achteren en dan naar voren. Hierna ontstaat nekpijn met klachten als duizeligheid, oogklachten en concentratieproblemen.

Nekhernia
Wanneer een kraakbeenschijf tussen de wervels tegen een zenuwbaan drukt wordt er gesproken van een nekhernia. Gevolg is dat er veel pijn in de arm ontstaat. Soms leidt het tot tintelingen of krachtsverlies in de arm.

Artrose (slijtage)
Doordat het kraakbeen tussen de nekwervels slijt kan nekpijn ontstaan.

Osteoporose (botontkalking)
Hierdoor kunnen de nekwervels inzakken en zelfs breukjes in de wervels ontstaan.

Wilt u een afspraak maken voor Nekklachten ?