Fysiotherapie bij artrose

Artrose leidt vaak tot pijn en stijfheid in gewrichten. Dat zorgt ervoor dat u deze gewrichten minder zult bewegen, terwijl beweging erg belangrijk is om de klachten te verminderen. Met gerichte oefeningen en behandelingen kunnen onze therapeuten u helpen om de pijn en stijfheid te verminderen. Tijdens een intakegesprek bespreken we uw klachten en doen we een kort lichamelijk onderzoek. In samenspraak stellen we dan een behandelplan op. Heeft u last van artrose en merkt u dat u daardoor minder beweegt? Maak dan een afspraak bij Fysio Forte om de mogelijkheden te bespreken.

Wat is artrose?
Als u artrose heeft, dan verandert het kraakbeen in gewrichten van een glad naar onregelmatig oppervlak. Hierdoor gaat het bewegen moeizamer. Veel mensen denken dat het gaat om de slijtage van gewrichten, maar dat is dus niet het geval. Ook wordt artrose meestal in verband gebracht met ouderdom, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Symptomen van artrose
Artrose zorgt voor pijn en stijfheid in gewrichten. Artrose  kan in alle gewrichten voorkomen, maar zit vaak in de knie, heup, nek en vingers. De klachten zijn meestal het grootst in de ochtend. De pijn en stijfheid maakt dat u de getroffen gewrichten minder makkelijk beweegt. Meestal blijft artrose beperkt tot enkele gewrichten.

Oorzaak van artrose
Meestal is de oorzaak van artrose lastig te achterhalen. Soms ontstaat het als een gewricht beschadigd raakt door een ongeval, maar dat hoeft niet de oorzaak te zijn. Over het algemeen komt artrose vaker voor bij mensen vanaf 45 jaar, mensen met overgewicht, vrouwen of mensen die veel zware fysieke arbeid verrichten.

Hoe fysiotherapie bij artrose helpt
Om de gewrichten met artrose zo goed mogelijk te blijven bewegen, is het belangrijk dat de spieren rondom het gewricht sterker worden. Dat kan door bepaalde oefeningen te doen. Onze therapeuten weten precies welke oefeningen het meest geschikt zijn, en waken ervoor dat het gewricht niet overbelast raakt. U zult ook regelmatig thuis oefeningen doen.

Vergoeding & tarieven
Elke zorgverzekeraar heeft andere voorwaarden als het om de vergoeding van fysiotherapie gaat. Daarom is het belangrijk dat u bij uw eigen zorgverzekeraar nagaat of fysiotherapeutische zorg vergoed wordt. Als de zorg vergoed wordt, dan handelen we dat in bijna alle gevallen rechtstreeks met uw zorgverzekeraar af. Daarvoor hebben we met de meeste verzekeraars een contract afgesloten. Wordt fysiotherapie niet vergoed, dan betaalt u de praktijktarieven.

Afspraak maken
Wilt u weten wat we kunnen doen bij artrose? Maak dan een afspraak, zodat we tijdens het intakegesprek kunnen bekijken wat we voor u kunnen betekenen.