Tennisarm

Wat is een tennisarm?

Een tennisarm wordt ook wel een tenniselleboog of epicondylitis lateralis genoemd. Bij een tennisarm is de pees van de strekspieren van de pols en hand geïrriteerd.  Deze strekspieren bevinden zich in de onderarm en lopen over de pols en hechten aan op de buitenkant van de elleboog (laterale epicondyl).  Vaak komt een tennisarm voor bij personen tussen de veertig en vijftig jaar. Een tennisarm valt ook wel onder de klachten die bekent staan als KANS (klachten aan de Arm, Nek en Schouder).

Symptomen van een tennisarm

Een tennisarm wordt waarschijnlijk veroorzaakt door overbelasting. Het veelvuldig aanspannen van de strekkers van de hand en pols veroorzaakt langdurige trek op het peesweefsel en het botvlies.  Het steeds herhalen van dezelfde beweging van de pols ligt ten grondslag aan het ontstaan van een tennisarm.

De term tenniselleboog is een misleidende naam. Slechts een klein deel van de mensen met een tennisarm tennist ook daadwerkelijk. De klachten kunnen ook ontstaan na het blijven herhalen van andere bewegingen/activiteiten.

Oorzaak

Een tennisarm geeft pijn aan de buitenzijde van de elleboog. De pijn kan uitstralen naar de onderarm of pols. U kunt een tennisarm herkennen als u pijn heeft op het moment dat u uw hand dichtknijpt, uw pols naar achteren buigt en uw onderarm naar buiten draait. Dit merkt u als u bijvoorbeeld een kind optilt, een schroef indraait of een handdoek uitwringt.

Het is belangrijk dat u uw arm met een lage belasting blijft gebruiken. Dit zorgt er voor dat u de spieren soepel houdt.  Als de pijn erger wordt is het beter om een paar dagen rustig aan te doen. Absolute rust is sterk af te raden. Het gebruik van een mitella is dan ook af te raden. Indien u veel last heeft of bang bent u pijnlijke arm te gebruiken kunnen onze fysiotherapeuten u helpen. Door middel van het juiste behandelplan en de juiste oefeningen kunt u er voor zorgen dat de arm langzaam weer belast kan worden. Voor het herstel is het belangrijk dat u dagelijks de juiste oefeningen doet.

Ingrid Kik-Jansen Fysiotherapeut Fysio Forte Groningen

Geriatriefysiotherapeut