Schouderklachten

Wat zijn schouderklachten?

Bij schouderklachten is er sprake van pijn of een bewegingsbeperking in het schoudergewricht . Schouderklachten valt onder een van de meest voorkomende lichamelijke klachten. De schouder is een complex onderdeel van het lichaam. Dit is dan ook de reden dat deze gevoelig is voor allerlei problemen.

Veel voorkomende symptomen zijn een zeurende pijn in de schouder, een stekende pijn of een stijve schouder. Pijn in de schouder kan uitstralen naar de schouderbladen, nek, de elleboog of de vingers. Ook ’s nachts kan de pijn hinderlijk zijn. Tevens kan het zijn dat de schouder moeilijker beweegt door de pijn.

Oorzaken van schouderklachten

Er zijn veel oorzaken voor schouderklachten. Veel voorkomende zijn:

Artrose: in het geval van artrose in de schouder is er sprake van slijtage van het kraakbeen.

Slijmbeursontsteking: de slijmbeurs bevindt zich tussen de pees en het bot. Wanneer deze slijmbeurs is ontstoken zwelt deze op. Dit drukt tegen je spieren en zorgt voor pijn.

Frozen Shoulder: bij een “frozen shoulder” is het weefsel om het schoudergewricht ontstoken. Dit zorgt voor een afname van de bewegingsvrijheid en pijn in de schouder en bovenarm.

Peesontsteking: dit houdt in dat er kleine scheurtjes in de pees zijn ontstaan. Ook dit zorgt voor pijn in de schouder.

Schouderluxatie: in dit geval is de arm uit de holte van het gewricht geschoten.

Muisarm: de muisarm is bij veel mensen een bekende term. Dit ontstaat als het gevolg van veel werken met een muis bij de computer. Vaak zorgt dit voor een tintelend gevoel in de arm en hand.

Blijf niet rondlopen met schouderklachten. Blijven bewegen is belangrijk, maar dan wel afwisselend. Vermijd zware belasting en bewegingen die zorgen voor meer pijn. U kunt in eerste instantie met uw pijnklachten naar uw huisarts gaan. Indien u rechtstreeks voor een behandeling naar de fysiotherapeut wilt is dit mogelijk zonder verwijzing. Onze fysiotherapeuten kunnen u helpen met het juiste behandelplan.