Rugklachten

Wat zijn rugklachten?

Rugklachten is een verzamelnaam voor het hebben van pijn of ongemak aan je rug. Een groot deel van de mensen krijgt in zijn leven te maken met rugklachten. Sommige mensen hebben korte tijd last van hun rug. Helaas komen chronische rugklachten ook veel voor.

Rugklachten worden gekenmerkt door uitstraling naar andere delen van het lichaam. Symptomen van rugklachten zijn dan ook in allerlei vormen. Pijn komt veel voor in de boven rug tussen de schouderbladen. Vaak zorgt dit voor uitstraling naar de nek of naar je armen. Dit veroorzaakt vaak ook hoofdpijn. Pijn in de onderrug zorgt vaak voor een vermoeid gevoel in de rug. Vaak zorgt deze pijn voor uitstraling naar billen, bovenbenen, onderbenen, voeten en de zij.

Oorzaak van rugklachten

Bij een groot deel van de mensen met rugklachten wordt geen specifieke oorzaak gevonden. In de meeste gevallen blijft de precieze oorzaak dus onbekend. Er wordt dan gesproken van aspecifieke rugklachten.

Rugklachten worden vaak veroorzaakt door:
- verkeerde (werk)houding
- te vaak een te grote inspanning
- vermoeidheid
- Stress
- overgewicht
- verkeerde manier tillen (vanuit de rug)-

Rugklachten waarbij de oorzaak wel bekend is noemen we specifieke rugklachten. Hieronder vallen:

Hernia
Hierbij worden de zenuwen die langs het wervelkolom lopen verdrukt.

Osteoporose
Indien een wervel is ingezakt of gebroken kan dit zorgen voor rugklachten. Oorzaam is vaak osteaporose, "broze botten".

Gewrichtsslijtage kan rugklachten veroorzaken.

Ziekte van Bechterew
Dit is een vorm van reuma waarbij chronische ontstekingen in gewrichten en wervelkolom rugklachten kunnen veroorzaken.

Blijf niet met rugklachten rondlopen. Indien u last heeft van aanhoudende rugklachten of vermoeidheid in uw rug is het raadzaam contact op te nemen met u huisarts. U kunt ook zonder verwijzing direct contact opnemen voor een behandeling. Onze fysiotherapeuten kunnen u helpen. Doordat rugklachten zo persoon specifiek zijn is er geen standaardbehandeling voor te schrijven. Tijdens een intake en onderzoek wordt het behandelplan opgesteld.

Voorkomen is beter dan genezen

Vandaag de dag worden veel rugklachten veroorzaakt door een verkeerde houding tijdens het gebruik van computers, tablets en mobiele telefoons. We raden dan ook aan op uw werk en thuis een goede werkplek in te richten om klachten te voorkomen.

Ingrid Kik-Jansen Fysiotherapeut Fysio Forte Groningen

Geriatriefysiotherapeut