Oedeem Fysiotherapie

Wat is oedeem?

Oedeem is een zwelling in een deel van het lichaam. Het is een abnormale ophoping van eiwitten en vocht in het lichaamsweefsel. Dit is gevolg van een verstoord evenwicht tussen aan- en afvoer van vocht. Hierdoor kan een gevoel van spanning, pijn en/of tinteling ontstaan. Toename van omvang en beperking van de mobiliteit kunnen het gevolg zijn.

Er zijn twee vormen van lymfoedeem: primair lymfoedeem en secundair lymfoedeem. Primair lympoedeem is gevolg van een aangeboren afwijking van he lymfestelsel. Secundair lymfoedeem ontstaat door invloed van buitenaf. Dit als gevolg van operatie of bestraling.

Lymfoedeem zorgt veelal voor een zwelling op het lichaam. Arm of been kan vaak zwaar of "strak" voelen. Het kan zorgen voor pijn, tintelingen en verandering van de huid. Vaak gekermerkt door een bleke verdikking en smetplek.

Wij behandelen lymfoedeem middels onderstaande therapien:

• Manuele lymfedrainage: door massage stimuleren wij de afvoer van lymfevocht.
  • Littekenbehandeling.
  • Oefentherapie: als u na een operatie bewegingsbeperking ondervindt, verbeteren wij uw bewegingsomvang en spierkracht in het operatiegebied door gerichte oefeningen.
  • Compressietherapie: met behulp van bandages zorgen wij voor afname van het vocht.
  • Lymftaping: wij verbeteren uw onderhuidse circulatie en bevorderen vochtafvoer door het aanbrengen van een specifieke tape met een liftende werking.
  • Ademtherapie: specifieke oefeningen om de afvoer van lymfevocht te verbeteren.
  • Voorlichting: wij informeren u  over huidverzorging, voeding, preventie en zelfhulp. Ook begeleiden wij u in het opbouwen van uw dagelijkse activiteiten.
Margriet Bos-Feenstra Oedeemtherapeut Fysio Forte Groningen

Advies

• Draag geen knellende kleding: hierdoor kan de afvoer van de lymfe belemmerd worden
  • Voorkom overbelasting, til niet te zwaar