KANS (klachten aan arm, nek en schouder)

Wat is KANS?

Kans staat voor Klachten aan de Arm, Nek en Schouder. Voorheen heette dit RSI (Repetitive Strain Injury).  Er wordt onderscheid gemaakt tussen specifieke en aspecifieke KANS.  Bij specifieke KANS kunt u denken aan een tennisarm of golferselleboog. Bij aspecifieke KANS klachten is niet een directe oorzaak aan te wijzen. Aspecifieke klachten komen doorgaans vaker voor.

KANS symptomen kenmerken zich vaak door stijfheid en pijn op een of meerdere plekken in het lichaam. Hierbij komt pijn in de gehele arm, nek, handen, vingers of elleboog vaak voor. Vaak gaat dit gepaard met krachtsverlies en tintelingen.

Oorzaak

Lang in een bepaalde houding werken verhoogd het risico op KANS. Dit geldt ook voor het leveren van een zeer zware inspanning, herhaling van dezelfde beweging. Ook spelen persoonlijke factoren een rol waaronder verminderde conditie, stress en vermoeidheid. Vanuit de omgeving kunnen het ervaren van grote druk, bedrijfscultuur of gebrek aan sociale contacten bijdragen aan het ontstaan van KANS.

Samen met onze fysiotherapeuten kunt u er achter komen welke oorzaken er specifiek voor u aan de orde zijn. U krijgt op basis hiervan behandelingen en oefeningen voorgeschreven waarmee u samen met uw therapeut kunt werken aan het herstel. Samen kunt u de spiraal doorbreken zodat de terugkerende klachten worden verholpen..

Ingrid Kik-Jansen Fysiotherapeut Fysio Forte Groningen

Geriatriefysiotherapeut